זירה 1- מהי תקשורת?
מודל לאסוול -
מודל לאסוול הוא תהליכי לינארי. המודל הבסיסי לתהליך העברת המסר מהמוען לנמען באופן חד סטרי. נבנה על פי מחקר של סרטי תעמולה נאציים. ההתמקדות במודל היא בהשפעה של המסר, שהוא אחיד, והמשפיע העיקרי הוא המוען השולט בתהליך התקשורת. הנמען לפי המודל הוא קהל הומוגני וסביל. המודל מניח כוונה זדון של המוען וכוונה להשפעה מסוימת. מי? - אומר מה? - באיזה ערוץ? - למי? - באיזו השפעה? דוגמא למודל לאסוול הוא מודעות תעמולה.
מודל פיסק -
מודל פיסק שייך למודלים הסמיוטיים לחקר התקשורת. מחקרו של פיסק עסק באופן שבו מפרשת החברה את הטקסט הטלוויזיוני. לפי פיסק,אדם מבין ומפרש טקסט לפי התרבות ממנה בא. יחסי הכוחות בין המוען לנמען הם שוויוניים. המוען לא יותר דומיננטי מהנמען. טקסט פוליסמי (רב משמעות). מורידים את האחריות של המוען על יצירת הטקסט. לכל נמען היכולת לפרש את המסר בכל דרך אפשרית. המשמעות נוצרת ממערכת היחסים של המוען והנעמן למסר ולהקשר, כאשר הדגש הוא על הנמען. כל פיענוח או מתן פרשנות הוא תלוי מקום זמן ותרבות. ככל שהפער התרבותי גדול יותר כך גדל הסיכוי שהקורא יעניק פרשנות רחוקה יותר ממה שהתכוון המוען.
בחרתי להציג את מודל פיסק
תגובות
הוסף רשומת תגובה